Hoe maak je HDR foto’s in de avond ?

Bij het fotograferen van avondfotografie  worden de sluitertijden langer. Waardoor je niet zonder statief en een afstandsbediening kan fotograferen. Als de basisfoto langer is dan 8” sec. werkt de automatische bracketing in de AV/M modus niet meer. Als de basis opname 8”sec. is, worden de sluitertijden bij de automatische bracketing van 3 foto’s  2”sec / 8”sec / 30”sec. De camera gaat niet verder dan 30”sec. De oplossing is dan om over te schakelen naar de bulp modus waarbij een afstandsbediening een must is. In de bulp modus kan je met behulp van een afstandsbediening langere sluitertijden maken. Stel dat de basisfoto 30”sec. is dan schakelen we over naar de bulp modus. De bracketing wordt dan 8”sec. / 30”sec. / 120”sec. als we met 2 stops verschil werken. Een rekensommetje is 30 delen door 4= 7,5 dat wordt dan 8”sec. en 30×4 is 120”sec.

De Koppelpoort, Amersfoort, AvondfotografieAmersfoort De Koppelpoort Canon 5DS R + Canon EF 17-40 mm f/4L 29mm -ISO100-f13- 30 sec./ 15 sec./ 8 sec./ 4 sec.

Zelf werk ik met een bracketing van 5 foto’s wat niet altijd nodig is maar dan heb ik nog meer beeldinformatie om te kunnen gebruiken tijdens het beeldbewerken. Uit een donkere foto kan ik bijvoorbeeld met een laagmasker in Photoshop neon reclame erin schilderen. Bij avond foto’s vind ik het mooi als alles in balans is zowel de schaduwen en de hooglichten. Daar is veel beeldmateriaal voor nodig !. Ik bekijk per situatie welke opnames ik nodig heb om een perfect gebalanceerd beeld te krijgen. Is er een boot of bladeren in beeld dan maak ik weer een extra opname met een hoge iso waarde die ik later gebruik in Photoshop om ghosting te voorkomen. Bij lange sluitertijden weet je dat er beweging in de foto komt met boten en bladeren etc…. Ligt er natuurlijk ook aan hoe hard de wind is. Kijk naar de probleem gebieden per opname waardoor het steeds makkelijker wordt om de juiste beeldinformatie te krijgen voor het nabewerken.

Volg een workshop avondfotografie en ontdek de magie van avondfotografie.

Avondfotografie Amersfoort

4 thoughts on “Hoe maak je HDR foto’s in de avond ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *